Veelgestelde vragen

Heb je een vraag over onze laadoplossingen? Op deze pagina vind je de meestgestelde vragen over installatie, tarieven, abonnementen en beheer. Staat jouw vraag er niet tussen? Dan verwijzen we je graag door naar ons volledige helpcentrum. Die link vind je onderaan deze pagina.

Laadpalen

Alva Charging levert een compleet aanbod aan laadoplossingen, zowel AC-laadpalen voor thuis en op het werk als DC-snelladers voor bedrijven en laadpleinen. Daarmee bedienen we zowel particuliere als zakelijke klanten.

Ja. Je krijgt toegang tot een centraal portaal waarmee je alle laadpunten, gebruikers en locaties realtime kunt beheren en monitoren.

De Alva One kan tot 20A (3-fase) laden, wat gelijk staat aan 13kW.
 
De meeste huishoudens in Nederland hebben een 3x25A (17kW) aansluiting. De wet- en regelgeving houdt rekening met selectiviteit, waarbij de lader een stap lager dan de hoofdaansluiting afgezekerd dient te worden. Wij plaatsen hiervoor een B20 Aardlekautomaat en stellen de lader in op 3x16A (11kW).
 
Enkel bij huisaansluitingen met 3x50A kan de lader wordt geïnstalleerd op 32A (22kW). Hiervoor wordt een ander type vaste kabel toegepast tegen meerprijs.

Met load balancing wordt het beschikbare vermogen slim verdeeld over alle ladende voertuigen. Zo voorkom je dat de stroomvoorziening wordt overbelast en laadt ieder voertuig efficiënt.

Ja, door automatisch te laden op de gunstigste momenten, bijvoorbeeld buiten piekuren of bij veel zon, kun je aanzienlijk besparen op energiekosten.

In veel gevallen is een storing eenvoudig zelf op te lossen (in de meest makkelijke manier om even de laadpaal uit- en weer in te schakelen. Dit kan door de flipper van de automaat in de meterkast even omlaag te zetten, 30 seconden wachten, en dan weer omhoog te zetten). Op onze storingspagina vindt je de stappen die je kunt doorlopen om de storing te verhelpen. Lukt het niet om de storing te verhelpen, dan vertellen we je op die pagina natuurlijk ook wat de volgende stappen zijn. 
 
Kijk snel op de storingspagina voor meer informatie.

Laadpassen

Klik op de onderstaande knop om je abonnement te kiezen en je gegevens in te vullen. Na het voltooien van je aanmelding wordt je account direct aangemaakt en ontvang je meteen toegang. Je laadpas wordt vervolgens zo snel mogelijk verzonden. Meld je je op een werkdag vóór 15:30 aan? Dan wordt de laadpas nog dezelfde dag verzonden. In de meeste gevallen ontvang je de pas binnen 1-2 werkdagen. Houd er echter rekening mee dat de levering tijdens drukke periodes, zoals feestdagen, wat langer kan duren. Bestel dus op tijd!

Altijd flexibel laden, waar je ook bent

Bij Alva begrijpen we hoe belangrijk flexibiliteit is. Of je nu op zakenreis bent of op vakantie gaat, je wilt zonder gedoe je elektrische auto kunnen opladen, waar je ook bent.

Wij werken er hard aan om onze dekking continu te vergroten, zodat je altijd en overal kunt laden. Met de Alva laadpas kun je inmiddels je auto opladen door heel Europa en zelfs wereldwijd. Ons netwerk omvat meer dan 500.000 laadpunten in maar liefst 45 landen.

Wil je weten of jouw route gedekt is door ons netwerk? Bekijk dan de interactieve kaart op onze website:

Wat zijn de kosten voor het laden van je elektrische auto?

Als eigenaar van een elektrische auto wil je deze regelmatig opladen, maar welke kosten komen daar precies bij kijken? De totale kosten zijn op te splitsen in twee onderdelen:

  1. Kosten voor een laadpas.
  2. Kosten per laadsessie, bepaald door de eigenaar van de laadpaal.

Hieronder lichten we deze kostenposten nader toe.

Kosten voor een laadpas

Met een Alva laadpas betaal je een vast bedrag van €3,99 per maand (exclusief btw) en €0,02 opslag per kWh buiten het Alva netwerk. Dit bedrag wordt maandelijks via automatische incasso of factuur van je rekening afgeschreven. De kosten voor de laadsessies worden apart gefactureerd en op je maandelijkse rekening vermeld.

Kosten per laadsessie

De tarieven per laadsessie kunnen verschillen per laadpaal, omdat de beheerder zelf tarieven kan instellen. Denk aan:

  • Een tarief per kWh
  • Een tarief per uur
  • Een starttarief

Je betaalt altijd voor het aantal kWh dat je hebt geladen, inclusief btw. Soms komen daar extra kosten bij, zoals een tarief per uur dat je aan de laadpaal gekoppeld staat of een starttarief voor elke laadsessie. Deze tarieven worden één-op-één doorberekend aan de laadpasgebruiker via Alva.

Op je maandelijkse factuur zie je dus zowel de kosten van je laadpas als de kosten van de laadsessies zelf.

Laadpas nodig: Via deze link vraag je eenvoudig een eigen laadpas aan: https://portal.alva-charging.nl/signup
 

Sommige laadpas aanbieders hanteren eigen tarieven voor het gebruik van de laadpas. We geven een voorbeeld: jouw laadpas aanbieder hanteert een vast bedrag van €0,50 per kWh. Jij hebt een bedrag ingesteld van €0,40/kWh als vergoedingstarief. Nu betaal je dus meer aan de laadpas aanbieder omdat deze vaste kWh tarieven hanteert. Raadpleeg altijd de tarieven van de laadpas aanbieder om zeker te weten wat je betaald. Je kan altijd overstappen op de Alva laadpas. Dan betaal je wat er is ingesteld op de laadpaal zonder extra kosten.

Wanneer je je eerste oplaadsessie hebt afgerond, zie “laatste laadsessie” onderaan het scherm. Als je op die tegel tikt, krijg je een overzicht met totale besparingen en sessie details.
 
Houd rekening met het volgende: CPOs hebben tot 24 maanden na de originele sessie datum de mogelijkheid om sessies na te sturen. Soms is een laadpaal voor een langere periode offline waardoor de sessies pas later doorgestuurd kunnen worden.
 
Ook kan je bij de factuur de .CSV downloaden met daarin alle laadsessies die gedaan zijn. Hierbij is de locatie, starttijd, eindtijd, duur, volume en totaalprijs zichtbaar.

Volg deze stappen om je laadpas te blokkeren:

  1. Ga naar je Alva account en log in.

  2. Ga in het menu aan de linkerkant naar ‘Mijn passen’.

  3. Klik op de button ‘Blokkeer’.

Je pas is nu geblokkeerd en de abonnementskosten zijn gestopt. Wil je de pas weer deblokkeren? Volg dezelfde stappen en klik op ‘Deblokkeer’.

 
Wil je het abonnement in zijn geheel opzeggen? Stuur dan een e-mail naar support@alva-charging.nl en vermeld daarin:
– Voornaam / Achternaam;
– E-mail adres;
– Aantal laadpassen dat je op wil zeggen;
– Laadpasnummers.
 
Wij zullen dan binnen 2 werkdagen de abonnementen stopzetten. Je account blijft nog wel bestaan, omdat het kan zijn dat er nog laadsessies verrekend moeten worden.

Installatie

Belangrijk voor tijdens de afspraak:
 
Aanwezigheid
Tijdens de werkzaamheden dient er iemand van 18 jaar of ouder aanwezig te zijn.
 
Meterkast leeg en bereikbaar
Wilt u ervoor zorgen dat de meterkast leeg en goed toegankelijk is zodat de monteur de werkzaamheden zorgvuldig en veilig kan uitvoeren. Kijk of de meterkast makkelijk open kan en of de ruimte rondom de meter vrij is.
 
Korte stroomonderbreking
Houdt u er rekening mee dat tijdens de werkzaamheden de stroom eraf zal gaan. Dit duurt gemiddeld zo’n 30 minuten. Als wij klaar zijn gaat de stroom er weer op. Zorg daarom dat de telefoon en eventueel laptop opgeladen zijn (en vergeet een laatste kop koffie niet 🙂 )

Ja, indien er geen wand beschikbaar is, kan de laadpaal op een montagepaal worden geplaatst. Dit is een optionele extra service.

Eventuele meerkosten ontstaan alleen bij extra graafwerk, aanpassingen in de meterkast of langere kabeltrajecten. Deze bespreken we altijd vooraf.

We onderzoeken dit vooraf tijdens de schouw. Indien nodig adviseren we een verzwaring bij de netbeheerder of passen we load balancing toe.

Om de huidige meterkast geschikt te maken voor de nieuwe 3-fase aansluiting zal er een nieuwe 3-fase hoofdschakelaar geplaatst moeten worden gevolgd door herindeling van de bestaande groepen. Deze aanpassingen dienen gedaan te zijn voordat de netbeheerder komt. Is dit niet volgens voorschriften van de netbeheerder voorbereid (en zit er bijvoorbeeld geen 3-fase hoofdschakelaar), dan zal de netbeheerder geen werkzaamheden uitvoeren en direct rechtsomkeer maken.
 
De demarcatie is dat alles boven de slimme meter eigendom van de klant is, en de slimme meter en daaronder van de netbeheerder. De netbeheerder zal dus geen aanpassingen in de meterkast doen, noch de noodzakelijke voorbereidingen treffen. Het is daarom van belang dat wij voordat de netbeheerder is gekomen de meterkast hebben voorbereid.
 
Hierbij zijn twee opties:
1. We bereiden de meterkast voor op 3-fase, maar laten de laadpaal uitstaan. Pas na de verzwaring kan je de laadpaal inschakelen en tot die tijd kan je geen gebruik van de laadpaal maken.
2. We bereiden de meterkast voor op 3-fase en sluiten de laadpaal aan op 1-fase. Je kan dan tijdelijk met gereduceerde laadsnelheid laden (circa 3kWh). Nadat de netbeheerder is geweest komen wij terug om de lader op 3-fase aan te sluiten, waarna je met 11kWh kan laden. Deze tweede optie wordt veel toegepast als de elektrische auto er al is, en de verzwaring nog langere tijd op zich laat wachten.
 
Het aanvragen van de verzwaring dient de klant zelf te doen en kan via www.mijnsluiting.nl/

Facturatie

Bij een DC-lader (snellader) heb je meerdere betalingsmogelijkheden:
 
Laadpas: Je kunt altijd een laadpas gebruiken. 
 
QR Code: Scan de QR-code en betaal direct.
 
Betalingsterminal: Als er een betalingsterminal beschikbaar is, kun je betalen met je bankpas.

Hoe kan ik betalen bij een AC-lader?

Laadpas: Je kunt altijd een laadpas gebruiken. 
Mijn betaling lukt niet. Wat moet ik doen?
Neem contact op met onze helpdesk voor ondersteuning.

Facturen worden automatisch per e-mail verstuurd en zijn ook terug te vinden in het klantportaal.

De laadpas die je gebruikt staat gekoppeld aan het account van jouw werkgever/bedrijf. De laadsessies worden geregistreerd op de laadpas en maandelijks in rekening gebracht. Van alle laadsessies die thuis hebben plaatsgevonden wordt een zo genoemde ‘self-billing invoice’ aangemaakt.
 
Dit gebeurt op of rond de 1e van de maand. Het bedrag wordt dan binnen 6 weken uitgekeerd, meestal in de eerste week van een nieuwe maand.
 
(Bijvoorbeeld: Je vergoeding voor de laadsessies van januari worden uitgekeerd in de eerste week van maart.)
 
De inkomstenfactuur vind je terug in je online omgeving op de Alva Charging Services portaal.
Binnen jouw Alva Charging Services account vind je facturen voor je laadpas, laadpaal en vergoedingen.
 
Log in op jouw Alva Charging Services account.
 
Ga naar ‘Mijn facturen’ om een overzicht van je facturen te zien. Er zijn drie soorten facturen:
MSP verbruik: Facturen voor het gebruik van je laadpas.
CPO verbruik: Facturen voor je laadpaal abonnement.
CPO vergoedingsfacturen: Creditnota’s voor stroom die verrekend kan worden met je werkgever of een andere derde partij.
 
Ga naar ‘Profiel en instellingen ‘in de linker onderhoek van je account.
Kies ‘Facturering’ in het ‘Account’ gedeelte voor MSP- en CPO verbruik facturen.
Voor CPO vergoedingsfacturen, ga naar ‘Vergoeding’ in het ‘Persoonlijk/Organisatie’ gedeelte.
 
Als er al een factuur is opgemaakt die naar je werkgever (of een andere partij) gestuurd moest worden, kun je deze het beste zelf declareren bij de betreffende partij. Als je wilt, kunnen we de factuur achteraf aanpassen naar de naam van je werkgever, maar hiervoor brengen we een eenmalige administratiekost van €12,50 exclusief btw in rekening. Kom hiervoor in contact door op de ‘Praat met een mens’ knop te klikken of te mailen naar[email protected].

Je vindt zowel de laadsessies van je laadpas als van je laadpaal onder het kopje ‘Mijn Facturen’ in jouw Alva Charging Services account.

Overig

In de Alva App staan bij ‘Instellingen’ drie opties:
1. 💡 Autopilot
2. ☀️ Zon
3. 🚀 Boost
 
💡 Autopilot:
Je laadschema wordt automatisch ingepland op basis van je laadgedrag. Zo hoef je niet telkens handmatig aanpassingen te doen. Daarbij houdt het rekening met je zonneproductie én je elektriciteitscontract. Indien gewenst, kan je voor de actieve sessie het vertrekuur en de geladen kilometers aanpassen.
 
Energie van eigen zonnepanelen is de goedkoopste vorm van energie. Niet alleen bespaar je belastingen uit, ook voorkom je terugleverboetes. In de mode Autopilot zal er dus eerst geladen worden op goedkope zonne-energie. Daarna zal er geladen worden op de meest voordelige momenten, e.e.a. afhankelijk van je energiecontract.
Tip: controleer in de instellingen of je het juiste type elektriciteitscontract hebt geselecteerd.

☀️ Zon:
Je auto wordt alleen geladen wanneer er een overschot aan zonne-energie is. Perfect om je eigen stroom maximaal te gebruiken.
De P1 Dongle meet de teruglevering. Bij een 3-fase omvormer zal er gestart worden met laden als er 1.500Watt aan opwek is gemeten en bij een 1-fase omvormer bij 500Watt
 
Let op: doorgaans heeft een EV minimaal 6A (ongeveer 4kW) nodig om te starten met laden. Als er 1.500W (1,5kW) teruglevering wordt gemeten, dan start het laden. Het verschil (4kW – 1,5kW) zal van het net gehaald worden. Als er meer opwek is dan 4kW, dan zal de laadsnelheid toenemen. Is er minder opwek? Dan blijft de laadsnelheid 4kW. Zie onderstaande grafiek waarin duidelijk zichtbaar is dat het laden start bij een gemeten teruglevering van 1.500W (1,5kW). Naar mate de zonne-opwek toeneemt is er minder inkoop van het net nodig. Rond 15.00 uur zie je dat er nagenoeg geen verbruik van het net is, en de auto volledig op zonne-energie wordt opgeladen. Rond 20.00 uur is de opwek kleiner dan 1.500W (1,5kW) en wordt het laden gepauzeerd.
 
🚀 Boost:
Je auto wordt meteen en zo snel mogelijk opgeladen, met het hoogste beschikbare vermogen. Ideaal als je snel weer op weg moet.
veelgestelde vragen

Wat is roaming?

Roaming biedt bestuurders van elektrische voertuigen (EV) de flexibiliteit om verschillende oplaadpunten te gebruiken, zelfs als zij klant zijn bij slechts één laadserviceprovider, zoals Alva. Dankzij roamingnetwerken hebben EV-bestuurders toegang tot duizenden laadstations wereldwijd. Dit zorgt voor een naadloze en betrouwbare oplaadervaring, ongeacht hun locatie.

Waaruit bestaan roaming kosten?

Om volledige interoperabiliteit te waarborgen (waarbij iedere laadpas op een Alva laadpaal werkt) dienen overeenkomsten met roamingpartijen gesloten te worden. Er zijn kosten verbonden aan het gebruik van deze platformen. Daarnaast garandeert Alva uitbetaling van gastlaadsessies, waarbij Alva het debiteurenrisico draagt. De combinatie van het in stand houden van het laadnetwerk, het debiteuren risico (met bijbehorende rentekosten) worden afgedekt met roaming opslag. 

Kan Alva zomaar de roamingkosten wijzigen?

Ja, we hebben het recht om wijzigingen door te voeren, maar we kondigen deze altijd tijdig aan. Hoewel prijsverhogingen vervelend kunnen zijn, zijn ze helaas noodzakelijk vanwege de stijgende kosten waarmee we te maken hebben.

Betaal ik roamingkosten als er laadpassen van andere aanbieders op mijn toegangsgroep staan?

Nee, in dit geval zijn de laadsessies voor de gebruikers gratis en worden er geen roamingkosten in rekening gebracht.

In de wereld van elektrische voertuigen (EV’s) zijn de termen AC(wisselstroom) en DC(gelijkstroom) van groot belang. Hier is een korte uitleg:

AC staat voorwisselstroom, het type stroom dat je thuis uit het stopcontact haalt.
DC staat voorgelijkstroom, het type stroom dat in de accu van je EV wordt opgeslagen.

AC-laders worden vaak geïnstalleerd bij woningen en openbare parkeerplaatsen.
Ze kunnen eenvoudig worden aangesloten op het bestaande elektriciteitsnet van een woning of een bedrijfspand, wat de installatie relatief goedkoop maakt.
Bij het opladen aan een AC-lader wordt de wisselstroom die uit het energienet komt, via een omvormer in de auto omgezet naar gelijkstroom die geschikt is voor de accu van de auto. Dit omvormingsproces zorgt ervoor dat opladen via AC-laders langer duurt dan via DC-laders. AC-laden is echter de goedkoopste optie en daarom ideaal voor het opladen van je EV ’s nachts of tijdens je werkdag.

DC-laders, ook wel snelladers genoemd, vind je onder andere bij laadnetwerken zoals Fastned en steeds vaker bij moderne tankstations, zoals Kuster Energy in de Achterhoek.
Het installeren van een DC-lader is duurder dan het installeren van een AC-lader, omdat er vaak grote aanpassingen aan de elektrische infrastructuur moeten worden gedaan. Ook moet er een omvormer in de laadpaal worden geplaatst om de stroom geschikt te maken voor de batterij van je EV.

Met een DC-lader laad je je EV snel op, omdat deze lader direct gelijkstroom levert, wat de opslag in de batterij vergemakkelijkt. Hoewel het opladen aan een DC-lader duurder is, kun je binnen korte tijd weer voldoende opladen om een flinke afstand af te leggen. Door de hoge capaciteit van DC-laders ben je snel weer onderweg!

Het kan zijn dat jouw laadstation de verbinding verliest met het Alva platform. Een oorzaak hiervan kan zijn dat het laadstation geen internet ontvangt of dat de lader niet onder spanning staat. Het herstellen van de verbinding tussen het Alva platform en het laadstation kan gedaan worden op de volgende manier:

Haal de spanning voor 10 minuten van het laadpunt en zet deze er weer op. Dit zorgt ervoor dat het laadstation reset en opnieuw zoekt naar verbinding met het platform. Wanneer het laadstation weer onder spanning staat kan er gekeken worden in het Alva portaal of de lader weer verbinding heeft, dit doe je door de status van jouw laadstation te bekijken. Wanneer de status ‘connected’ is, dan is alles weer in orde.

In het CRM is hier een aparte template voor beschikbaar om naar de klant te mailen. Hierbij krijgt de klant instructies hoe de laadpaal gereset moet worden.

Staat jouw vraag er niet tussen?

 Bekijk dan het volledige overzicht in onze kennisbank. Daar vind je nog veel meer antwoorden en tips.

Scroll naar boven